Söndag 31:a augusti 2014

Sista augusti är här! Vad fort de har gått..

Nu har vi snart varit hemma i en vecka också. Och självklart har jag blivit sjuk.. Kom äntligen iväg och sprang i torsdags och sen på kvällen drack jag några cider, morgonen efter vaknade jag med halsont..

Men trots halsont var vi hos Jenny och Rickard igår, blev bjudna på god middag hos dom, sen spelade vi spel också. Hade planer på att dra ut också men jag kände att de var bättre att åka hem och vila min hals.

Idag ska vi inte göra något särskilt alls. Joels föräldrar kommer och sover en sista natt hos oss innan de åker hem, så de blir god middag ikväll och umgås med dom :)

Lång helg

Har inte gjort mycket alls sen vi kom hem, skönt att bara ta de lugnt här hemma.

I tisdags var jag visserligen hos tandläkaren och gjorde för första gången på jag vet inte hur länge en vanlig undersökning, gick kanon! Känns otroligt skönt att de äntligen börjar hända något, att man är på gång. Är sjukt stolt över mig själv, för de allra flesta är väl en vanlig undersökning ingenting, men för mig är de ett stort steg åt rätt håll.

Händer inte mycket mer denna veckan, jag har inte skola på en hel vecka, lång ledig! Och Joel har ju fortfarande några dagars semester kvar så vi ska verkligen bara vara hemma och njuta. Vi shoppade lite idag, skämde bort oss själva lite, de är vi värda! :)

Som jag har suktat efter denna länge nu och äntligen är den min!

Bildbomb

I måndags kväll kom vi hem igen efter en helt fantastisk roadtrip!
Öland - Ronneby - Smygehuk - Helsingborg. Otroligt kul att svärisarna tog med oss på sin resa.

Jag har hur mycket bilder som helst (891 st för att vara exakt) men jag tror inte de är så kul för er om jag lagt upp alla ;) Så jag valde ut några stycken, resten är bara för oss eller för den som vill se ;) haha..

Hade kunnat skriva så mycket om denna resa, men förhoppningsvis läser ni om de lilla jag skrivit om varje dag. Har haft så kul och de har verkligen varit underbart att få se alla dessa ställen. Finns fortfarande mer man vill se såklart. Men jag är så nöjd över att vi avslutade i Helsingborg, en stad som alltid kommer finnas i mitt hjärta, så vacker och otroligt många barndoms minnen därifrån.

Helsingborg

Blev pannkaks frukost sista morgonen i Ronneby innan vi begav oss ut på vägarna igen.

Första stoppet blev Ystad för att äta lunch och sedan stannade vi även i Smygehuk. Ville ju vara på Sveriges sydligaste udde ;) blåste väldigt mycket, enorma vågor och fy satan vad de luktade blä från havet! Förmodligen all tång som luktar skit. Men väldigt fint var de ju också.

Sedan kom vi fram till Helsingborg. En stad som ligger mig varmt om hjärtat. Spenderat i princip varenda sommar här som barn. Mormor bodde här nere och vi var här varje sommarlov, morbror jobbar på färjan och gjorde då också, så de blev en hel del resor över till Danmark med färjan också.

Så otroligt kul och framförallt sentimentalt att se allt igen här. Och upptäcka att man hittar överallt, känner igen alla gator osv.. Ja helt sjukt vad man minns.

När vi kom hit checka vi in på hotellet först sedan år vi middag på ett jätte mysigt ställe i stan, så god mat! Och jätte bra service, älskar skånskan också ;) känns som hemma här för mig.

Efter de har jag och Joel gått runt nästan hela stan och kollat på massa gamla platser jag varit på som liten och sedan igenom centrum och så var de ett måste att gå förbi Kärnan.

Men nu blir de sängen och sova. Får se vad sista dagen bjuder på imorgon innan vi styr hem mot Linköping.

Livet leker

Här lever vi loppan! Efter frukosten imorse blev de en liten sväng in till centrum, fick en liten guidning och sedan åt vi lunch på ett jätte mysigt café. Efter de blev de lite mer guidning kring stan, sedan körde vi förbi och kollade alla fina villor längs med havet i Ekenäs.

Efter de hamnade vi här hemma igen, alla var lite sega och vilade.. Jag och Joel kollade på film :) sedan har vi badat i poolen två gånger också, så otroligt skönt! Jag som inte är så jätte förtjust i att just simma utan mer bara badar, simmade hur många längder som helst. Blev en kort paus för förrätt och sedan badade vi igen innan middagen fortsatte.

Nu sitter vi ute på verandan och myser, proppmätta allihop. Kommer sova gott inatt ;) imorgon åker vi vidare!

Joel dyker i poolen :D

Deras söta kanin :)

Ronneby

Igår vaknade vi ju upp på Öland, sedan efter frukost åkte vi och kollade på Borgholms slott, Solliden och zoo. Så kul att se allt de och de söta djuren på zoo, självklart fanns de ju mer saker man ville se på Öland men vi hade lite ont om tid..

Vi åkte över bron till fastlandet sen och efter någon timme var vi framme i Ronneby i Blekinge. Vi är här hos Joels morbror och hans familj, igår kväll grillade vi och hade mysigt ute på deras inglasade altan.

Idag har vi inte hunnit mer än att äta frukost än så länge. Får se vad mer som händer under dagen :) imorgon åker vi ju vidare.

Öland

Nu hade man gärna velat kunna föra över bilder från systemkameran direkt till mobilen, tagit så mycket fina bilder idag :D

Vi var framme på Öland strax efter 16-tiden. Checkade in på bed & breakfastet vi bor på och sedan åkte vi till Borgholm. Där åt vi middag på ett mysigt ställe med jättegod mat och jag hittade en ny spännande cider att testa :)

Efter de gick vi nere vid hamnen och kollade lite, så himla vackert här!

Kommer lägga upp mycket fina bilder när vi kommer hem, men tycker de är kul att dokumentera varje dag här också så ni får lite smakprov med mobilbilder så länge ;)

Roadtrip

Nu åker vi ifrån Linköping! Roadtrip med svärisarna neråt i landet, första stoppet blir Öland! Ska blir riktigt kul :D

Här är en bild på stora hyrbilen vi cruisar i ;) Jag är inte så förtjust i Volvo men denna var snygg ;)

Semester

Varit i skolan idag, vi repeterade mest vad vi gjort hittills. Mycket brand, gick igenom lokalerna och kollade hur de ser ut med brandskydd osv..

Joel hämtade mig idag efter skolan och när vi kom hem hade svärisarna kommit :) vi åkte och åt lunch strax efter på Pizza hut. Har inte ätit där innan, men kan varmt rekommendera lunch buffén. Bra service, fräsch lokal och jätte god buffé! Dessutom ingick mjukglass :D

Sedan handlade vi lite smått innan vi åkte hem igen. Bara tagit de lugnt sen, vi har ju alla gått upp tidigt och är lite sega.. Vi ska snart laga god middag här hemma och lyxar till med vin också, är ju semester nu ;)

Jag ska dock till skolan imorgon, eller ja vi ska på studiebesök på brandstationen. De ska bli riktigt kul och spännande :) hoppas på att vi får testa släcka någon brand, var länge sen så kan vara bra att färska upp de.

Men efter de så åker vi med svärisarna till Öland!! Ska bli så himla kul :D har verkligt sett fram emot de här.

It's a miracle

Av en ren slump blev de att vi igår kväll kollade på Winter's tale, och fast den kändes skum och sådär i början så älskade jag den i slutet. Brukar inte fastna för fantasy, men de var något särskilt med denna. Inte alls logisk, men den var så charmig på sitt sätt, en stark kärleks historia om inte annat.

Och visst vill man tro på mirakel, att allt har en mening, ödet och tro på att när vi dör så blir vi stjärnor, de vill jag verkligen tro på. För det är så det känns, och om det är så då vet jag att du finns där ute och lyser starkast av alla, bara för mig. ❤

Och vem vill inte rida på en vit sago häst!

Läste i en recension att efter filmen vill man inte längre till New York, man vill till filmens New York, mitt i vintern med sin kärlek och få vara Beverly Penn.

Cykla i motvind

Kom aldrig iväg på min springtur idag som de var tänkt, men de gör kanske inte så mycket eftersom jag ändå cyklat fram och tillbaka till stan 2 gånger idag, dessutom i motvind alla gånger oavsett vilket håll :P Jösses vad de blåser idag alltså!

Imorse cyklade jag till skolan, skönt att kunna använda cykeln nu när Joel har semester. Efter de var jag hemma och åt lunch för att sedan cykla ner till stan igen någon timme senare och fika med Emelie. Vi har inte setts på ett tag nu och de märks, hade massa att prata om. Blev en lång fika ;) tills regnet kom, vi satt ute och myste med filtar.. Men då gick vi i lite butiker istället, vi hade inte hunnit prata färdigt än ju ^^

Nu ska jag städa upp lite här hemma, imorgon får vi ju besök! :D

Nytt beroende

Javisst, har blivit beroende av Espresso House's goda frapinos! Dem är ju bara för goda :D Inte blir de bättre när man får en gratis som gåva av espresso house, gratis är ju gott ;)

Just espresso house är mitt favvo café av alla som finns och jag är så glad över att de finns flera här i stan, ännu gladare nu när de har en egen app där man kan få gåvor, rabatter och skicka gåvor till andra också :) Tips för er som inte hämtat den appen än, gör de!

Var en kortis i skolan idag, besök av räddningstjänsten där de informerade oss om brand, främst bland vardagsolyckor. Det är nämligen den första kursen vi börjar med denna terminen - vardagsolyckor. Spännande tycker jag!

Nu blir de en sen lunch här hemma, med Joel som börjar sin semester idag :) Sedan ska vi handla och fixa små ärenden och ikväll åker vi hem till Jenny och Rickard för att umgås lite och träffa nya valpen såklart ;)

FYRA små tomater

Fyra små tomater växer på mina plantor! :D Den första som kom (den till höger) har börjat bli väldigt stor.
De ska bli så kul när de blir mogna så man kan smaka :) Är lite rädd att de ska bli för kallt för dom att vara på balkongen snart, men så länge graderna håller sig över 10+ (vilket borde vara ett bra tag till, hoppas jag ;)) så klarar de sig, sen får de flytta in till köksfönstret igen.

Helt sjukt att det bara är 15 grader ute, hälften av vad vi hade för någon vecka sen. Man blev riktigt bortskämd med 30+ i flera veckor. Jag saknar värmen och är inte riktigt redo för hösten än, även om jag längtar till att få tända ljus, dricka te och mysa i härliga tröjor. Så jag hoppas på en bra sensommar nu innan hösten. Främst för att Joel har semester nu i två veckor också och vi ska åka iväg med hans föräldrar som kommer i veckan. De ska bli så kul!! :D

Oh darling, my heart's on fire

Tände för första gången igår, mitt fina Voluspa ljus som jag fick när jag fyllde år.
Känns nästan för fint för att användas, men vad ska man annars ha de till ;) De luktar gudomligt!

Fullspäckad tisdag

Började dagen med en springtur på 2,5km med Anna och Bike. Jag har äntligen börjat göra framsteg igen också, behöver mycket mindre gå pauser nu! Så skönt då jag trodde mina vader skulle bråka jätte mycket, men de funkade ganska bra idag.

Efter de var jag hemma några timmar, hann äta lunch med Joel också innan jag åkte hem till Jenny. Hann inte vara där jätte länge dock, men en liten stund blev de innan jag hade tid hos tandläkaren. De var bara jag och psykologen hos tandläkaren, vi fick ha ett behandlingsrum för oss själva. Titta på alla verktyg, pillade på allt ^^ och övade på avslappning i stolen också. Kändes ju helt lugnt idag eftersom jag visste att vi inte skulle göra mer än så.

Efter tandläkaren så hämtade Joel mig, vi åkte hem och åt middag och jag han vila någon timme innan Anna hämtade mig, fick massa blöta pussar av Bike som var med också :) Hängde med dom ut till stallet, tog bilderna på Anna och Mero när de tränade. Förhoppningsvis ska de ut och köra en clear round i november och jag har lovat att följa med som hästskötare då, hade varit så himla kul! I alla fall så var det så himla kul att få följa med till stallet, klappa och mysa med hästar igen! :)

Fina Anna och Mero :)

Vackra Ghia :) (Meros hagkompis)

Frapino måndag

Åkte ner till stan spontant och mötte upp Anna, vi strosade i lite butiker och sedan blev det även en fika på Espresso House. Varsin frapino - jag tog hallon & saltlakrits och Anna tog Jordgubb och vit choklad. Båda var otroligt goda! Nu är jag väldigt sugen på att testa de andra också, farligt att skolan ligger mitt i stan nu ;)

Find what you love and let it kill you

Mystisk blomma

Mina mystiska frön som jag fick från Arla är påväg upp ur jorden ;) Ska bli väldigt spännande att se vad det är för blomma jag har fått. Antingen är de tjärblomster, smörblomma, blåklint eller förgätmigej. Jag hoppas själv på att det är förgätmigej, en favoritblomma! Vad hade ni velat få? :)

Sista veckan

Det här är egentligen sista veckan på mitt "sommarlov." Imorgon ska jag till skolan och nästa vecka börjar lektionerna. De ska faktiskt bli kul att börja igen, jag har längtat lite till de hela sommaren. Nu är jag snart halvvägs igenom min utbildning, de ska bli så spännande sista terminen (i början på nästa år) och sedan se vad som händer efter också.

Men sommaren är ju inte helt slut än för våran del. Svärisarna kommer ner om två veckor och då blir de roadtrip! Ska bli så kul :D Blivit lite ändrade planer på vart vi ska också, trodde vi skulle till Skåne och hälsa på deras släktingar men så blir de inte. Istället ska vi någonstans där jag inte har varit innan ^^ Ser fram emot att kunna fota massor!

På tal om något helt annat så var de väldigt skönt att komma ute imorse och springa. Jag och Anna körde 2,5km slingan i Rydsskogen, vi sprang den två gånger.. Tanken var från början att bara springa ett varv, men man får ju passa på när man har energi kvar! Var så skönt att springa i regnet, hellre de än att springa i stekande hetta, blir mycket friskare luft att andas när de regnar ju.

Sötaste Nala

Idag har vi storstädat här hemma, ska fortsätta med några maskiner tvätt imorgon också. Så skönt när allt är rent och fint. Sedan har vi åkt en sväng förbi Joels gamla kollega för att lämna av saker och även storhandlat. Vi hade tänkt åka och bada på förmiddagen men eftersom det (äntligen) var svalt ute idag och dessutom molnigt så kändes de inte så passande, senare kom de ju regn också..

Nala fick bada idag också ;) hon är så otroligt söt när hon är blöt, hennes päls blir lockig/krusig ^^ Jag älskar min lilla plutt så mycket!  Hon är så fotogenisk också, märks att hon är van vid att jag fotar henne massor, hon sitter alltid still och posar ;)

Grillkväll

Var jättefint väder på förmiddagen men sedan blev de mer ostadigt, tydligen åskat på sina håll här, fast vi har inte hört något själva.. Och vi som tänkte badat hela dagen fick planera om lite, blev ett dopp framåt kvällen ändå med Jenny och Rickard, men eftersom solen inte var framme så stannade vi inte så länge utan åkte nästan direkt efter vi badat.

Jag och Joel åkte sen till brorsan för att grilla och umgås, var riktigt varmt ute fortfarande så vi satt ute och pratade tills de blev mörkt. Mysig kväll och kul att få prata av sig med bror min. Vi kom precis hem nu och sitter nog inte uppe allt för länge, ska upp tidigt imorgon och springa med Anna :)

Söderköping

Blev en tripp till Söderköping idag med Jenny och Rickard. Vi gick upp till utsiktsplatsen, käkade glass på Smultronstället och strosade runt lite i stan. Väldigt vackert var de! Inte orkat redigera bilder så mycket än, så fler dyker kanske upp vid annat tillfälle ;)

Joel jobbade till 17 så han var tyvärr inte med i Söderköping, tanken var att vi skulle förbi brorsan nu på kvällen men de blev inställt. Joel är trött också, så vi verkar bara bli hemma. Men imorgon och tisdag är han ledig och de ser ut att bli bad båda dagarna :D Får passa på nu innan sommaren är borta, vi är ju ändå inne i augusti nu.